#نوح حلمه يدخل المدرسة.. القصة الكاملة لهاشتاج #نوح_من_حقه_يتعلم

#نوح حلمه يدخل المدرسة.. القصة الكاملة لهاشتاج

#نوحمنحقه_يتعلم

 

فى لمبادرة لشباب “شير الخير” هاشتاج بعنوان  “#حقنوحفي_التعليم” وذلك بعدما رفضت أغلب المدارس دخول الطفل “نوح” العام الدراسي الجديد، لأنه يعاني من طيف التوحد.

 

كتبت المبادرة في استغاثة لها على السوشيال ميديا: “واثقين إن موضوع نوح هيتحرك ونجد مدرسة تقبله”.

قالت الاستغاثة: “نوح الجميل يبلغ من العمر ٨ سنين، ولديه قناة يوتيوب يقوم عليها ببعض الأنشطة التي تسبق سنه، حيث يقوم بعمل أفلام Animation متقدمة عن سنّه بالإضافة إلى عمل الـ Voice over.. بيلعب Games معظمها Buzzles معقدة ليها شروحات مطولة بيقراها ويفهمها ويطبقها وبيقفلها وينزل غيرها، وطبعاً كل ده مش بمساعدة أي حد تماماً وفي الغالب اللي حوليه بيتفاجئوا بيها بعد ما يعملها”.

 

وأضافت الاستغاثة: “في المقابل نوح عنده مشكلة مع اللغة العربية ومشكلات في التواصل لأنه مُصاب باضطراب طيف التوحد، ويتم معاقبة #نوح في شكل منع من الدراسة لأنه مش زي الأطفال التانيين، على مدار ٣ سنوات سابقة حاول أهله إدخاله مدرسة ولكن دون جدوى، حتى الشكاوى التي تم تقديمها في وزارة التربية والتعليم لم تجدي نفعا”.

 

واختتمت الاستغاثة: طلبات نوح بسيطة جداً: يدخل المدرسة وللأسف ده مش نافع بالطرق الرسمية، فـ محتاجين دعم، محتاجين تتكلموا عنه وتعملوا شير، اعملوا mention لأي حد تتوقعوا إنه ممكن يساعده ويلحق يدخل المدرسة السنة دي”.