#الحديدي تتضامن مع #نجوى_إبراهيم: «حتى لو عندك 80 سنة قمر»

#الحديدي تتضامن مع #نجوى_إبراهيم: «حتى لو عندك 80 سنة قمر»

 

عبرت الإعلامية لميس الحديدي، عن استيائها مما تعرضت له الإعلامية نجوى إبراهيم، بعد ردها المؤثر على منتقديها خلال برنامجها الإذاعي «بيت العز».

وقالت الحديدي عبر برنامجها «كلمة أخيرة» الذي تقدمه على شاشة ON، اليوم الإثنين: «تفاجأت بتصريحاتها وقعدت أفكر إيه اللي يخلي مدام نجوى أبراهيم تقول هذا الكلام؟ إيه حجم الزعل والوجع الذي تعرضت له عشان تقول كده؟».

وأضافت: «مدام نجوى إبراهيم شخصية بشوشة ومتفائلة دائمًا حاضرة ببرامجها المتنوعة وحضورها مبهج وكله أمل وتفائل، حتى لو عندك 80 سنة قمر، ويارب إذا وصلت لسنك أبقى بالجمال ده. سيدة أنيقة جميلة نتعلم منها كيف نتجاوز العمر والسن عشان نبقى في أفضل شكل، وحتى لو عملت مليون عملية يارب أقدر أنا شخصيًا أحافظ على ربع جمالها».

وتابعت: «أجيال كثيرة كبرت وتربت على برامجها والقيم التي زرعتها في هذه الأجيال، مش بس برامج الأطفال، ولكن برامج التحقيقات».

وشددت الحديدي على ضرورة الوقوف في وجه ظاهرة التنمر المتفشية على مواقع التواصل الاجتماعي، قائلة: «لازم نقف أمام التنمر العينف، وهو تنمر وليس انتقاد، تنمر سخيف خارج حدود اللياقة والأدب».

وتساءلت: «هو لازم يبقى فيه مأساة أو مشكلة أو نعاني من مرض عشان الناس تطبطب عليها وتقلها بنحبك؟ لازم الشخص يكون مريض أو شكله وحش أو مبهدل أو عندها معاناة؟ كل الناس عندها معاناة هو لازم الإعلاميين أو الفنانين نصدر الألم؟ وليه ما نصدرش الفرح ونصدر الأمل والشكل الجميل الأنيق».

ووجهت رسالة للمتنمرين قائلة: «لو مش المحتوى مش عاجبك بلاش تسمعوه وغيروا عن طريق المحطة بالريموت بلاش تكتبوا كلام لمجرد أنه يضايق ويجرح غيرك وبتعمله بدم بارد دون أن تعرف أثره على الناس».