3شباب مصريين..صمموا ذراع صناعي وزنه خفيف بيتم زراعته للأشخاص..و حصلوا على الجائزة الثانية من أبو ظبي

3شباب مصريين..صمموا ذراع صناعي وزنه خفيف بيتم زراعته للأشخاص..و حصلوا على الجائزة الثانية من أبو ظبي.

أقدم فريق مكون من 3 طلبة مصريين يدرسوا في قسم الميكانيكا كلية هندسة في الجامعة البريطانية قاموا بعمل عظيمة هم “نرمين صبحي”، “أحمد مجدي”، و”محمد العايدي”؛ 3 شباب  صمموا ذراع صناعي وزنه خفيف بيتم زراعته للأشخاص اللي حصل لهم بتر بسبب حادثة أو بسبب مرض السكر من غير ما يحتاج للتدخل الجراحي!..

ويختلف التصميم عن التصميمات السابقة للأطراف الصناعية الموجودة في كل مكان!.

لأن الطرف التي قام الفريق بتصميمه  يتم  التحكم فيه عن طريق توصيلة صغيرة تلبس في الراس وترسل إشارات من المخ للطرف الصناعي وتحعلة يتحرك بسهولة ويسر وسرعة!..

وأيضا شئ اخر مهم في التصميم  إن الطرف  لا يعمل بـ ماتور مثل ما يحدث في معظم الأطراف الموجودة في الأسواق ، لكن عن طريق ضغط الهوا ،وبذلك تكون الحركة  سهلة ووزنه أخف بكتير..

وفاز تصميم فريق الشباب بالمركز التاني في مسابقة أبو ظبي للبحث الافتراضي للطلاب على مستوى الشرق الأوسط وإفريقيا ضد 315 مشروع اتقدموا من 87 جامعة، وكمان شركة Dell العالمية اختارت مشروعهم من أفضل 10 مشاريع في العالم!..

مع هذا الاختراع الفريد من نوعه

حياة ناس كتير هتتغير بسبب فكرة زى دي؟.. ملايين.. والسبب؟.. بعد ربنا؛ ٣ شباب مصريين.. نماذج زى دي بتخليك متأكد إن بلدنا فيها شباب مصرية تفرّح وتبسط وتفتح النِفس وإيديهم تتلف في حرير ومخهم أغلى من ألماظ.. كل الحب والتقدير والاحترام لهم.

المصري عبقري إن أزال التراب عن كأهله.